授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード Course Code |
1CC0132001
|
授業開講年度 Year of Class |
2024年度
|
授業形態 Course Mode |
講義(対面授業)
|
授業名称 Class Name |
アメリカ文学特講A
|
テーマ Theme |
|
科目名 Name of Subject |
アメリカ文学特講A
|
英字科目名 English Name of Subject |
Special Topics in American Literature A
|
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
|
知識・理解
|
英語圏の文学・文化の基礎知識と幅広い教養
|
|
知識・理解
|
英語の科学的基礎知識、応用知識
|
|
汎用的技能
|
グローバル化社会で使える英語の技能
|
|
汎用的技能
|
異文化理解と分析力
|
◎
|
汎用的技能
|
課題解決の為の分析力・構想力・表現力
|
〇
|
態度・志向性
|
よりよい社会の構築に結びつける志向
|
|
態度・志向性
|
グローバル化社会への対応能力
|
〇
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
専門領域において新たに問題提起する力
|
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
専門領域において解決を提案する力
|
〇
|
科目単位数 Credit |
2
|
履修期 Term |
春学期
|
教員氏名 Name of Teacher |
古村 敏明
|
開講キャンパス Campus |
白金
|
曜時 Day and Period |
火曜5時限(春学期)
|
授業概要 Course Description |
Literature and Animal Studies: A Soft Introduction to Environmental Humanities According to British zoologist Desmond Morris, humans like best those animals that look and behave most like themselves. Over the course of history, humans have interacted with nonhuman animals in various ways. In this course, we will discuss a selection of poems, stories, essays, and films about various nonhuman animals, written in different time periods and different countries. We will undertake this project with a two-pronged goal: to further our humanistic inquiry into the nature of nonhuman animals and the environment as a soft introduction to environmental humanities; and to think critically about human-centered views of the world.
|
到達目標 Class Goals |
(1) To read poems, stories, and essays about nonhuman animals, across time periods and national boundaries, in order to further our understanding of animals--including wild and domesticated animals--and human-animal relationships; (2) To critique human-centered views of the world by engaging with literary explorations of animals, nature, and the environment; (3) To develop reading, writing, and thinking skills through close literary analyses; (4) To gain an appreciation of the world outside of the human kingdom.
|
授業言語 Language |
日本語+英語
|
アクティブ・ラーニング Active Learning |
アクティブ・ラーニング対応
|
授業計画 Daily Class Schedule
|
【第1回】
|
授業内容 Content/Topic
|
A Soft Introduction to Environmental Humanities Marianne Moore, "A Jelly-Fish"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第2回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Environmental Extinction, or What's at Stake? William Stafford, "At the Bomb Testing Site"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第3回】
|
授業内容 Content/Topic
|
The Pain of Being Misunderstood Stevie Smith, "The Galloping Cat"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第4回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Awe and Terror William Blake, "The Tyger"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第5回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Symbolic Understanding of Animals William Butler Yeats, "The Cat and the Moon"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第6回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Cross-Species Entanglement (1): Can Humans Really Understand a Cat's Perspective? Natsume Souseki, "I Am a Cat"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第7回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Cross-Species Entanglement (2): Can Humans Really Understand a Cat's Perspective? Natsume Souseki, "I Am a Cat"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第8回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Dogs in Films A Dog's Purpose and/or A Dog's Journey
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第9回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Mid-term Project
|
予習内容 Preparation for Class
|
Preparing to submit your mid-term project
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reading classmates' mid-term projects and reviewing your own
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第10回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Nature and Solace Mary Oliver, "Wild Geese"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第11回】
|
授業内容 Content/Topic
|
What Humans Want from Nature Louise Glück, "The Night Migrations"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第12回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Respect for Others Elizabeth Bishop, "Fish"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第13回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Nature and Journey Elizabeth Bishop, "The Moose"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第14回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Loving Animals Rebecca Hazelton, "Love Poem for What It Is"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Reviewing in-class learning
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第15回】
|
授業内容 Content/Topic
|
まとめ(特別学修日)
|
予習内容 Preparation for Class
|
まとめ資料を読む
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
まとめ資料の復習
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
授業に関する注意事項 Remarks for Class |
This course is intended to be reading-intensive. We would also like to engage in various active learning activities, depending on the class size. In-class activities such as reflection notes and online discussions will be important, as those will help us apply literary concepts to our understanding of the world beyond the texts.
|
教科書 Texts |
E-Texts
|
参考書 Reference Books |
J. Andrew Hubbell and John C. Ryan, Introduction to the Environmental Humanities (2022)
|
課題フィードバック方法区分 Assignment Feedback Method |
授業時間内に講評・解説を行い、授業時間外はmanabaで行う
|
課題フィードバック方法内容 Assignment Feedback Method Content |
|
成績評価の基準 Evaluation Criteria |
Final Paper (40%), Mid-Term Project (30%), Participation and In-Class Activities (30%)
|
関連URL Related URL |
|
備考 Notes |
Attendance is crucial; excessive absence or tardiness will lower your final grade. To participate in the class fully, you are expected to read the assigned texts before coming to class. Recording Policy: Please ask before video-recording or photographing any part of this class. I generally grant permission to photographs, but not videos. Note on Academic Integrity: Plagiarism is an act that includes a partial or whole appropriation of someone else's work as one's own without proper acknowledgement. Plagiarism and other violations may result in a failing grade.
|
添付ファイルの注意事項 Notice |
|
更新日時 Date of Update |
2024年03月19日 15時00分31秒
|