シラバス情報

授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード   Course Code 1CC0132001
授業開講年度   Year of Class 2024年度
授業形態   Course Mode 講義(対面授業)
授業名称   Class Name アメリカ文学特講A
テーマ   Theme
科目名   Name of Subject アメリカ文学特講A
英字科目名
English Name of Subject
Special Topics in American Literature A
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
知識・理解 英語圏の文学・文化の基礎知識と幅広い教養
知識・理解 英語の科学的基礎知識、応用知識
汎用的技能 グローバル化社会で使える英語の技能
汎用的技能 異文化理解と分析力
汎用的技能 課題解決の為の分析力・構想力・表現力
態度・志向性 よりよい社会の構築に結びつける志向
態度・志向性 グローバル化社会への対応能力
統合的な学習経験と創造的思考力 専門領域において新たに問題提起する力
統合的な学習経験と創造的思考力 専門領域において解決を提案する力
科目単位数   Credit 2
履修期   Term 春学期
教員氏名   Name of Teacher 古村 敏明
開講キャンパス   Campus 白金
曜時   Day and Period 火曜5時限(春学期)
授業概要   Course Description Literature and Animal Studies: A Soft Introduction to Environmental Humanities
According to British zoologist Desmond Morris, humans like best those animals that look and behave most like themselves. Over the course of history, humans have interacted with nonhuman animals in various ways. In this course, we will discuss a selection of poems, stories, essays, and films about various nonhuman animals, written in different time periods and different countries. We will undertake this project with a two-pronged goal: to further our humanistic inquiry into the nature of nonhuman animals and the environment as a soft introduction to environmental humanities; and to think critically about human-centered views of the world.
到達目標   Class Goals (1) To read poems, stories, and essays about nonhuman animals, across time periods and national boundaries, in order to further our understanding of animals--including wild and domesticated animals--and human-animal relationships;
(2) To critique human-centered views of the world by engaging with literary explorations
of animals, nature, and the environment;
(3) To develop reading, writing, and thinking skills through close literary analyses;
(4) To gain an appreciation of the world outside of the human kingdom.
授業言語   Language 日本語+英語
アクティブ・ラーニング   Active Learning アクティブ・ラーニング対応
授業計画
Daily Class Schedule
【第1回】 授業内容
Content/Topic
A Soft Introduction to Environmental Humanities
Marianne Moore, "A Jelly-Fish"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第2回】 授業内容
Content/Topic
Environmental Extinction, or What's at Stake?
William Stafford, "At the Bomb Testing Site"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第3回】 授業内容
Content/Topic
The Pain of Being Misunderstood
Stevie Smith, "The Galloping Cat"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第4回】 授業内容
Content/Topic
Awe and Terror
William Blake, "The Tyger"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第5回】 授業内容
Content/Topic
Symbolic Understanding of Animals
William Butler Yeats, "The Cat and the Moon"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第6回】 授業内容
Content/Topic
Cross-Species Entanglement (1): Can Humans Really Understand a Cat's Perspective?
Natsume Souseki, "I Am a Cat"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第7回】 授業内容
Content/Topic
Cross-Species Entanglement (2): Can Humans Really Understand a Cat's Perspective?
Natsume Souseki, "I Am a Cat"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第8回】 授業内容
Content/Topic
Dogs in Films
A Dog's Purpose and/or A Dog's Journey
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第9回】 授業内容
Content/Topic
Mid-term Project
予習内容
Preparation for Class
Preparing to submit your mid-term project 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reading classmates' mid-term projects and reviewing your own 目安時間
Hours
2 時間
【第10回】 授業内容
Content/Topic
Nature and Solace
Mary Oliver, "Wild Geese"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第11回】 授業内容
Content/Topic
What Humans Want from Nature
Louise Glück, "The Night Migrations"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第12回】 授業内容
Content/Topic
Respect for Others
Elizabeth Bishop, "Fish"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第13回】 授業内容
Content/Topic
Nature and Journey
Elizabeth Bishop, "The Moose"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第14回】 授業内容
Content/Topic
Loving Animals
Rebecca Hazelton, "Love Poem for What It Is"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Reviewing in-class learning 目安時間
Hours
2 時間
【第15回】 授業内容
Content/Topic
まとめ(特別学修日)
予習内容
Preparation for Class
まとめ資料を読む 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
まとめ資料の復習 目安時間
Hours
2 時間
授業に関する注意事項   
Remarks for Class
This course is intended to be reading-intensive. We would also like to engage in various active learning activities, depending on the class size. In-class activities such as reflection notes and online discussions will be important, as those will help us apply literary concepts to our understanding of the world beyond the texts.
教科書   Texts E-Texts
参考書   Reference Books J. Andrew Hubbell and John C. Ryan, Introduction to the Environmental Humanities (2022)
課題フィードバック方法区分
Assignment Feedback Method
授業時間内に講評・解説を行い、授業時間外はmanabaで行う
課題フィードバック方法内容
Assignment Feedback Method Content
成績評価の基準   
Evaluation Criteria
Final Paper (40%), Mid-Term Project (30%), Participation and In-Class Activities (30%)
関連URL   Related URL
備考   Notes Attendance is crucial; excessive absence or tardiness will lower your final grade. To participate in the class fully, you are expected to read the assigned texts before coming to class. Recording Policy: Please ask before video-recording or photographing any part of this class. I generally grant permission to photographs, but not videos. Note on Academic Integrity: Plagiarism is an act that includes a partial or whole appropriation of someone else's work as one's own without proper acknowledgement. Plagiarism and other violations may result in a failing grade.
添付ファイルの注意事項   Notice
更新日時   Date of  Update 2024年03月19日 15時00分31秒