シラバス情報

授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード   Course Code 1CC0219000
授業開講年度   Year of Class 2024年度
授業形態   Course Mode 講義(対面授業)
授業名称   Class Name LECRS312Intercultural Communication B
テーマ   Theme
科目名   Name of Subject LECRS312Intercultural Communication B
英字科目名
English Name of Subject
Intercultural Communication B
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
知識・理解 英語圏の文学・文化の基礎知識と幅広い教養
知識・理解 英語の科学的基礎知識、応用知識
汎用的技能 グローバル化社会で使える英語の技能
汎用的技能 異文化理解と分析力
汎用的技能 課題解決の為の分析力・構想力・表現力
態度・志向性 よりよい社会の構築に結びつける志向
態度・志向性 グローバル化社会への対応能力
統合的な学習経験と創造的思考力 専門領域において新たに問題提起する力
統合的な学習経験と創造的思考力 専門領域において解決を提案する力
科目単位数   Credit 2
履修期   Term 秋学期
教員氏名   Name of Teacher ROAH Jeffrey J.
開講キャンパス   Campus 白金
曜時   Day and Period 木曜1時限(秋学期)
授業概要   Course Description The second semester of Intercultural Communication builds upon the foundational knowledge acquired in the first semester, aiming to deepen students' understanding of intercultural competence. Through a dynamic exploration of advanced topics, diverse cultural contexts, and practical applications, students will continue to enhance their ability to communicate effectively in global environments. This semester places a particular emphasis on leadership in diverse settings, advanced strategies for navigating cross-cultural challenges, and fostering inclusive global communities.
到達目標   Class Goals 1. Boost Intercultural Competence: Understand diverse cultures, values, and communication styles.
2. Foster Global Citizenship: Explore responsibilities and traits of a global citizen.
3. Champion Diversity: Empower students to contribute to inclusive and collaborative environments.
4. Combat Stereotyping: Develop strategies for a more inclusive global community.
5. Apply Knowledge Practically: Implement theoretical knowledge in practical situations.
6. Encourage Critical Reflection: Cultivate critical reflection on experiences, observations, and course materials.
7. Prepare for Global Careers: Develop skills for success in global professional settings.
授業言語   Language 英語
アクティブ・ラーニング   Active Learning アクティブ・ラーニング対応
授業計画
Daily Class Schedule
【第1回】 授業内容
Content/Topic
Review and Reflection
予習内容
Preparation for Class
None 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Brief recap of the first semester's key concepts.
• Reflect on personal growth and understanding.
• Set expectations for the upcoming semester.
目安時間
Hours
2 時間
【第2回】 授業内容
Content/Topic
Advanced Cultural Intelligence
予習内容
Preparation for Class
Article on Cultural Intelligence: https://theewgroup.com/blog/what-is-cultural-intelligence/#:~:text=Cultural%20intelligence%20refers%20to%20the,and%20prosper%20in%20multiple%20cultures. 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Delve deeper into the nuances of cultural intelligence.
• Role-playing scenarios for practical application.
目安時間
Hours
2 時間
【第3回】 授業内容
Content/Topic
Diversity Leadership in Global Corporations
予習内容
Preparation for Class
Read article TBD 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Explore corporate strategies for fostering diversity.
• Exercises on leading diverse teams.
目安時間
Hours
2 時間
【第4回】 授業内容
Content/Topic
Mitigating Unconscious Bias
予習内容
Preparation for Class
Read article on unconscious bias: https://cdn-west-prod-chhs-01.dsh.ca.gov/chhs/uploads/2020/02/Five-Ways-to-Mitigate-Implicit-Bias-handout.pdf 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Unpacking unconscious biases in professional settings.
• Group exercise on developing strategies to mitigate bias.
• Discuss Group Presentation
目安時間
Hours
2 時間
【第5回】 授業内容
Content/Topic
Comparative Cultural Analysis
予習内容
Preparation for Class
Study for Quiz #1 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Comparative analysis of cultural dimensions.
• Explore impact of culture on societal values.
• Quiz #1
目安時間
Hours
2 時間
【第6回】 授業内容
Content/Topic
Global Historical Perspectives
予習内容
Preparation for Class
Read article(s) TBD 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Analyze historical events shaping global perspectives.
• Student-led discussions on historical encounters.
目安時間
Hours
2 時間
【第7回】 授業内容
Content/Topic
Literary Insights: Global Authors
予習内容
Preparation for Class
Readings from international authors (TBD) 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Readings from international authors.
• Group discussion on the cultural themes in literature.
目安時間
Hours
2 時間
【第8回】 授業内容
Content/Topic
Innovative Communication Technologies
予習内容
Preparation for Class
Prepare for Group Presentations 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Explore cutting-edge technologies in global communication.
• Group presentations.
• Peer evaluations and feedback sessions.
目安時間
Hours
2 時間
【第9回】 授業内容
Content/Topic
Comparative Cultural Analysis
予習内容
Preparation for Class
Read article on how culture impacts our lives: https://www.riamoneytransfer.com/it-it/blog/culture-definition-impact-awareness/ 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Comparative analysis of cultural dimensions.
• Explore the impact of culture on societal values.
目安時間
Hours
2 時間
【第10回】 授業内容
Content/Topic
Global Historical Perspectives
予習内容
Preparation for Class
Prepare for Quiz #2 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Analyze historical events shaping global perspectives.
• Student-led discussions on historical encounters.
• Quiz #2
目安時間
Hours
2 時間
【第11回】 授業内容
Content/Topic
Impact of Japanese Baseball Stars in MLB
予習内容
Preparation for Class
Reading TBD 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Significance of Japanese baseball stars in shaping perceptions and promoting cultural exchange.
• Influence of Japanese baseball traditions, rituals, and fan culture on MLB and its audiences.
• Impact being felt in Japan; future trends.
目安時間
Hours
2 時間
【第12回】 授業内容
Content/Topic
Virtual Crossroads: Navigating Intercultural Communication in the Digital Age
予習内容
Preparation for Class
Reading TBD 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Explore how technology shapes intercultural communication in a digital age.
• Discussion on the challenges and opportunities in virtual cross-cultural interactions
目安時間
Hours
2 時間
【第13回】 授業内容
Content/Topic
Individual Presentations
予習内容
Preparation for Class
Prepare for presentations 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Students present their research projects on a chosen global communication topic. 目安時間
Hours
2 時間
【第14回】 授業内容
Content/Topic
In-class Final Exam
Course Summary
Peer evaluations and feedback sessions
予習内容
Preparation for Class
• Review Course Contents
• Prepare for in-class Final Exam
目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• Take in-class final exam
• Peer evaluations and feedback sessions
目安時間
Hours
2 時間
【第15回】 授業内容
Content/Topic
Special Study session
予習内容
Preparation for Class
Reflect on personal growth in intercultural competence 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
• General Overview of Coursework
• Feedback on in-class Final Exam
目安時間
Hours
2 時間
授業に関する注意事項   
Remarks for Class
Course Policies:
• Missing four classes may result in course failure.
• Any changes will be communicated through announcements.
教科書   Texts This course doesn't utilize a specific textbook. Instead, students will be assigned reading and writing tasks throughout the term. They should be ready to take notes and engage in group activities, collaborating on specific assignments
参考書   Reference Books This course doesn't utilize reference books.
課題フィードバック方法区分
Assignment Feedback Method
授業時間内に講評・解説を行い、授業時間外はmanabaで行う
課題フィードバック方法内容
Assignment Feedback Method Content
成績評価の基準   
Evaluation Criteria
1. Participation and Attendance: 20%
2. Group Presentations: 20%
3. Individual Presentations: 20%
4. Reflection Essays (three one-page papers): 15%
5. In-class Final Exam: 25%
関連URL   Related URL
備考   Notes
添付ファイルの注意事項   Notice
更新日時   Date of  Update 2024年03月01日 22時58分32秒