シラバス情報

授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード   Course Code 1FH0040851
授業開講年度   Year of Class 2024年度
授業形態   Course Mode 講義(対面授業)
授業名称   Class Name 国際経営学特講(Changing Spaces in a Changing World)
テーマ   Theme
科目名   Name of Subject 国際経営学特講(Changing Spaces in a Changing World)
英字科目名
English Name of Subject
Special Study in Global Management(Changing Spaces in a Changing World)
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
知識・理解 幅広い教養
知識・理解 経済学・経営学に関する知識
汎用的技能 情報収集能力や分析力
汎用的技能 自らの考えを日本語はもとより英語で表現できる能力
態度・志向性 諸問題に積極的に取り組む能力
態度・志向性 “Do for Others(他者への貢献)”の精神、高い倫理観
態度・志向性 コミュニケーション能力と対人関係を構築できる能力
統合的な学習経験と創造的思考力 現代社会の諸問題に積極的に取り組む能力
科目単位数   Credit 2
履修期   Term 春学期
教員氏名   Name of Teacher PINKNEY David
開講キャンパス   Campus 白金
曜時   Day and Period 水曜2時限(春学期)
授業概要   Course Description This course introduces students to a geographic perspective to contextualise the consequences of past economic decisions and to harvest insight into contemporary future-shaping opportunities as the world emerges from the coronavirus pandemic. Central to this geographic mindset is the notion of space which students will deconstruct before considering the role that various inputs and actors play in creating the economy and the organisation of economic activities. Students will then apply this spatial understanding in discussions revealing the blurred lines amongst economic, political and sociocultural processes.
到達目標   Class Goals Upon course completion, students will be able to use their spatial perspective to help explain the dynamics of capitalism, to perceive ways in which economic relationships across space are established, organised and maintained, and to recognise how economic processes are not isolated occurrences.
授業言語   Language 英語
アクティブ・ラーニング   Active Learning アクティブ・ラーニング非対応
授業計画
Daily Class Schedule
【第1回】 授業内容
Content/Topic
Course overview
予習内容
Preparation for Class
Read the online course syllabus and prepare any clarifying questions. 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第2回】 授業内容
Content/Topic
Introduce a Geographical Perspective - the importance of space
予習内容
Preparation for Class
Video from Vox News: China's trillion-dollar plan to dominate global trade 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第3回】 授業内容
Content/Topic
Visualising a Spatial Perspective
予習内容
Preparation for Class
Share with classmates a map illustrating a spatial phenomenon and create discussion questions 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第4回】 授業内容
Content/Topic
The Spatial Economy
予習内容
Preparation for Class
Reading from theconversation.com
"Our 24/7 Economy and Wealth of Nations"
Answer comprehension questions
目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第5回】 授業内容
Content/Topic
Capitalism in Motion I
予習内容
Preparation for Class
Video: Srinivasan's TedTalk, "Capitalism isn’t an Ideology"
Answer comprehension questions
目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第6回】 授業内容
Content/Topic
Capitalism in Motion 2
予習内容
Preparation for Class
Reading from theconversation.com
Mukherjee, D. "India: join the Global Economy"
Answer comprehension questions
目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第7回】 授業内容
Content/Topic
Student Place Presentations: How a Space Has Changed
予習内容
Preparation for Class
Prepare presentation 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第8回】 授業内容
Content/Topic
Spatial Economy Input: The Environment
予習内容
Preparation for Class
Video from TedTalk, Rebecca Henderson: "To save the climate, we have to reimagine capitalism" Answer comprehension questions 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第9回】 授業内容
Content/Topic
Spatial Economy Input: The State
予習内容
Preparation for Class
Video from TedTalks: Charity Wayua, "A few ways to fix a government"
Video The Political Compas
Answer comprehension questions
目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第10回】 授業内容
Content/Topic
Spatial Economy Input: Finance
予習内容
Preparation for Class
Reading from the conversation.com
Brady, C, "Financial Sector: Professional Gambling"
Answer comprehension questions
目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key Concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第11回】 授業内容
Content/Topic
Spatial Economy Input: Technology
予習内容
Preparation for Class
Reading from the conversation.com
Lim, C.K. & Nair, T. "3D Printers Disrupting Manufacturing Economies"
Answer comprehension questions
目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key Concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第12回】 授業内容
Content/Topic
Presentation Preparation: Inventions that Shaped the Modern Economy
予習内容
Preparation for Class
Collaborate with classmates 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第13回】 授業内容
Content/Topic
Student Presentations: Inventions that Shaped the Modern Economy
予習内容
Preparation for Class
Collaborate with classmates 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
【第14回】 授業内容
Content/Topic
Student Presentations: Inventions that Shaped the Modern Economy
予習内容
Preparation for Class
Students read chosen article from theconversation.com 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Collaborate with classmates 目安時間
Hours
2 時間
【第15回】 授業内容
Content/Topic
Special Study Session - On-Demand
Course Reflection
予習内容
Preparation for Class
Course notes 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Key concepts 目安時間
Hours
2 時間
授業に関する注意事項   
Remarks for Class
To engage in classroom discussions, students need to be prepared by completing and reflecting on assigned course content materials. During class time, students are expected to actively participate. To solidify comprehension, students will engage in discussions and be provided opportunities to ask clarifying and deepening understanding questions.
教科書   Texts A variety of articles and videos.
参考書   Reference Books Cole, N.M., Kelly, P.F. and Yeung W.C. (2013) Economic Geography: A Contemporary Introduction (2nd edition).
課題フィードバック方法区分
Assignment Feedback Method
授業時間内に講評・解説を行い、授業時間外はmanabaで行う
課題フィードバック方法内容
Assignment Feedback Method Content
成績評価の基準   
Evaluation Criteria
Active Participation: 20%
Weekly Preparation Assignments: 20%
Place Presentations: 30%
Invention Presentation: 20%
Final Reflection: 10%
関連URL   Related URL
備考   Notes
添付ファイルの注意事項   Notice
更新日時   Date of  Update 2024年03月19日 15時00分35秒