授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード Course Code |
2CC1603502
|
授業開講年度 Year of Class |
2024年度
|
授業形態 Course Mode |
講義(対面授業)
|
授業名称 Class Name |
Listening and Pronunciation B
|
テーマ Theme |
|
科目名 Name of Subject |
Listening and Pronunciation B
|
英字科目名 English Name of Subject |
Listening and Pronunciation B
|
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
|
知識・理解
|
英語圏の文学・文化の基礎知識と幅広い教養
|
|
知識・理解
|
英語の科学的基礎知識、応用知識
|
|
汎用的技能
|
グローバル化社会で使える英語の技能
|
◎
|
汎用的技能
|
異文化理解と分析力
|
|
汎用的技能
|
課題解決の為の分析力・構想力・表現力
|
|
態度・志向性
|
よりよい社会の構築に結びつける志向
|
|
態度・志向性
|
グローバル化社会への対応能力
|
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
専門領域において新たに問題提起する力
|
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
専門領域において解決を提案する力
|
|
科目単位数 Credit |
1
|
履修期 Term |
秋学期
|
教員氏名 Name of Teacher |
磯野 睦子
|
開講キャンパス Campus |
横浜
|
曜時 Day and Period |
金曜4時限(秋学期)
|
授業概要 Course Description |
・SDGsの課題を扱った社会問題に関する講義、インタビュー、クラス・セッションや討論を聞き、論旨、そして論点とその支持文、説明、具体例を把握し、要点をまとめるノート・テーキングのスキルを学ぶ。 ・グループ・ディスカッションその他を通して自分の意見をまとめ発表できるように、プレゼンテーション・スキルを身に着ける。 ・Pronunciation において、動詞、名詞、名詞句、節、文などのストレス、また、イントネーションと話者の意図、音の脱落と連結、音変化の過程を理解する。
|
到達目標 Class Goals |
・さまざまな問題に関する講義、発話を聞き取る力を養い、内容の大筋と細部を把握できるようになる。 ・リスニングの経験の蓄積によってその力が向上し、critical thinking を通して、まとまった英文を自ら発信できるようになる。
|
授業言語 Language |
日本語+フランス語
|
アクティブ・ラーニング Active Learning |
アクティブ・ラーニング対応
|
授業計画 Daily Class Schedule
|
【第1回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Understanding target academic words of "Speaking" Unit 5. Group discussion on "before You Watch" Listen to the presentation on Marketing. What are the main ideas?
|
予習内容 Preparation for Class
|
Complete the "Vocabulary Activities" A to D. on p. 55 Read "About the Topic" on p.56 Think and write your opinion on the questions in "Before You Listen" on p.56
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Listen again to the presentation. Check for the main ideas in the presentation. Summarize what you have discussed in groups.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第2回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Main ideas of the presentation on marketing.
|
予習内容 Preparation for Class
|
Listen several times to the presentation on marketing.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Summarize your notes of the presentation.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第3回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Making a Concise Presentation. p.56, 57 Pronunciation Skill p.58, 59 Target Words of Unit 6
|
予習内容 Preparation for Class
|
Check the target words p.61 Read and complete "Vocabulary Activities" A. p.62
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Review the vocabulary on p.62
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第4回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Vocabulary Activities p.62, 63 Group discussion on "Before You Listen". Listen to a guest speaker address a group of students.
|
予習内容 Preparation for Class
|
Complete Vocabulary Activities. Think of what you will discuss in "Before You Listen". Listen to the speech of the guest speaker.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Listen to the speech of the guest speaker while reviewing your notes.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第5回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Annotating Lecture Notes. p.64, 65 Vocabulary Activities p.66, 67 Discussion on "Before You Listen". Listening to a press conference.
|
予習内容 Preparation for Class
|
Check words and complete Vocabulary Activity. Think of what you will discuss in "Before you Listen". Listen to the press conference.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Listen again to the press conference by checking the vocabulary.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第6回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Signaling the End of a Speech p.68, 69 Shifting Stress in Two-Syllable Words. p.70 Target Words in Unit 7. Vocabulary Activities p.74
|
予習内容 Preparation for Class
|
Check on the key words that signal the end of a speech. What is the predictable stress pattern in two-syllable words. Check the target words, Unit 7.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Learn the key words the speaker uses to signal the end of a speech. Learn the predictable stress pattern in two-syllable words. Check on the words in Target Words in Unit7.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第7回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Mid-term test Unit 5, 6 Vocabulary Activities p.74, 75
|
予習内容 Preparation for Class
|
Review your notes and prepare for the mid-term test. Complete A, B, and C in Vocabulary Activity.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Review today's test.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第8回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Feedback on the Mid-term test. Group Discussion about the brain. Watching John Medina introducing his book about brain. Listening for main ideas.
|
予習内容 Preparation for Class
|
Review the Mide-term test. Think about what you will say in the group discussion.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Watch Dr. Medina talk about how our brains work, by checking the target words.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第9回】
|
授業内容 Content/Topic
|
The Cornell Method to take notes. p.76, 77. "Vocabulary Activities" in Speaking. p.78, 79.
|
予習内容 Preparation for Class
|
Complete the "Vocabulary Activities" A to C. on p.78, 79. Group Discussion on "brain games".
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Listen to the three students in a study session, by looking at your notes you have taken in the group discussion.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第10回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Listening to the three students in a study session discuss about the brain. Listening for main ideas
|
予習内容 Preparation for Class
|
Listen in advance again to the students' study session.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Summarize your notes of the lecture. Check what the main ideas are.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第11回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Asking for and giving clarification p. 80, 81 Pronunciation Skill "Reducing the h in he" Target words in Unit 8
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read "Asking for and giving clarification". Listen to the Pronunciation Skill.p.82 Check the meaning of the Target Words in Unit 8
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Try several times to pronounce the word sequences with a reducing h. Review the Target Words.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第12回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Vocabulary Activities p.86, 87. Group discussion on gossip. p.88
|
予習内容 Preparation for Class
|
Complete the Vocabulary Activities. Think of what you will discuss in group discussion.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Review the words you did not know in Vocabulary Activities.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第13回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Listening to the first part of the lecture in Unit 8
|
予習内容 Preparation for Class
|
Listen to the first part of the lecture, check the target words and the main ideas.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Listen again to the lecture. Check on the main ideas.
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第14回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Term Exam
|
予習内容 Preparation for Class
|
Review your notes and prepare for the term exam.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Review your term papers,
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
【第15回】
|
授業内容 Content/Topic
|
定期試験のフィードバック 授業の総括(まとめた資料の提示)
|
予習内容 Preparation for Class
|
提示された資料を複数回聞く
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
当日提出したメモ、定期試験を見直す
|
目安時間 Hours
|
1 時間
|
授業に関する注意事項 Remarks for Class |
授業への参加度、提出物 を重視する テストは授業内で実施する
|
教科書 Texts |
"Inside Listening and Speaking 3" by Karen Hamilton, Lawrence Lawson. Oxford University Press.
|
参考書 Reference Books |
特になし
|
課題フィードバック方法区分 Assignment Feedback Method |
授業時間外にmanabaで行う
|
課題フィードバック方法内容 Assignment Feedback Method Content |
|
成績評価の基準 Evaluation Criteria |
授業期間中の中間試験30%、授業期間中の期末試験30%, 特別学修回ノート10%, 授業への参加度 30%.
|
関連URL Related URL |
|
備考 Notes |
メールアドレス isnom@mail1.meijigakuin.ac.jp
|
添付ファイルの注意事項 Notice |
|
更新日時 Date of Update |
2024年03月19日 15時00分49秒
|