シラバス情報

授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード   Course Code 2CC2214001
授業開講年度   Year of Class 2024年度
授業形態   Course Mode 演習(対面授業)
授業名称   Class Name 基礎演習2
テーマ   Theme
科目名   Name of Subject 基礎演習2
英字科目名
English Name of Subject
Introductory Seminars2
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
知識・理解 英語圏の文学・文化の基礎知識と幅広い教養
知識・理解 英語の科学的基礎知識、応用知識
汎用的技能 グローバル化社会で使える英語の技能
汎用的技能 異文化理解と分析力
汎用的技能 課題解決の為の分析力・構想力・表現力
態度・志向性 よりよい社会の構築に結びつける志向
態度・志向性 グローバル化社会への対応能力
統合的な学習経験と創造的思考力 専門領域において新たに問題提起する力
統合的な学習経験と創造的思考力 専門領域において解決を提案する力
科目単位数   Credit 2
履修期   Term 通年
教員氏名   Name of Teacher 古村 敏明
開講キャンパス   Campus 横浜
曜時   Day and Period 木曜1時限(通年)
授業概要   Course Description この授業では、英語圏の現代詩を、心理学や精神分析の視点から学びます。心理・精神分析概念を顧みながら詩を読み解くことで、人間の心の働きを、人文学手法を用いて解析します。それにより、自己理解、他者理解、メタ認識、共感能力、及び、それらの能力について批評的に考える思考を身につけることが、この授業の目標です。
到達目標   Class Goals (1) To read poetry as an extension of the human psyche, and to use psychological concepts as tools to interpret the workings of our mind(心理や精神分析概念を用いて詩を読むことで、人の心の動き方を探求する志向性を身につける)
(2) To become familiar with the imaginative reading practice that is essential to the above objective(上記1の目標達成のために重要な、想像力を用いた読解の技能を習得する)
(3) To apply interpretive skills that you will develop through reading poetry to other interpretive acts, such as self-interpretation and self-understanding(詩の解析に必要なスキルを、自己や他者の理解・解析に応用する)
(4) To formulate and express ideas in written and spoken English(英語で、自分の考えを構築し表現する)
(5) To develop a long-lasting appreciation of the art of poetry(詩という芸術を鑑賞する能力を修得する)
授業言語   Language 日本語+英語
アクティブ・ラーニング   Active Learning アクティブ・ラーニング対応
授業計画
Daily Class Schedule
【第1回】 授業内容
Content/Topic
Introduction
Loss Aversion
Elizabeth Bishop, "One Art"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第2回】 授業内容
Content/Topic
Cognitive Dissonance
William Stafford, "Traveling through the Dark"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第3回】 授業内容
Content/Topic
Poetry and the Shape of Psyche: Voice, Image, Form
Wallace Stevens, "Thirteen Ways of Looking at a Blackbird"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第4回】 授業内容
Content/Topic
Fundamental Attribution Error
William Carlos Williams, "This Is Just to Say"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第5回】 授業内容
Content/Topic
Metaphor, Symbolism, the Unconscious
Sylvia Plath, "Metaphors"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第6回】 授業内容
Content/Topic
Repression and Screen Memory
Elizabeth Bishop, "First Death in Nova Scotia"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第7回】 授業内容
Content/Topic
Melancholia
Gerard Manley Hopkins, "I wake and feel the fell of dark"
Sigmund Freud, "Mourning and Melancholia"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第8回】 授業内容
Content/Topic
Mid-Term Project & Presentation
予習内容
Preparation for Class
Prepare to give a presentation 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Use the feedback to reflect on your presentation; also, read classmates' presentation materials 目安時間
Hours
0.5 時間
【第9回】 授業内容
Content/Topic
Psychological Trauma
Wilfred Owen, "Dulce et Decorum Est"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第10回】 授業内容
Content/Topic
Fake Psychology and Sigmund Freud's "Negation"
Stevie Smith, "Not Waving but Drowning"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第11回】 授業内容
Content/Topic
Self-Disclosure
Sharon Olds, "Once"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第12回】 授業内容
Content/Topic
Objectification
Sherman Alexie, "Evolution"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第13回】 授業内容
Content/Topic
Exilic Consciousness
Pat Mora, "Legal Alien"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第14回】 授業内容
Content/Topic
Gender and Identity
Marge Piercy, "The Secretary Chant"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第15回】 授業内容
Content/Topic
まとめ(特別学習日)
予習内容
Preparation for Class
まとめ資料を読む 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
まとめ資料を復習する 目安時間
Hours
0.5 時間
【第16回】 授業内容
Content/Topic
Projection and Introjection
Walt Whitman, "Song of Myself"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第17回】 授業内容
Content/Topic
Groupthink
Louis Simpson, "In the Suburbs"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第18回】 授業内容
Content/Topic
Empathy and Distant Suffering
Sharon Olds, "Photograph of the Girl"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第19回】 授業内容
Content/Topic
Bystander Effect and Limits of Empathy
W. H. Auden, "Musée des Beaux Arts"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第20回】 授業内容
Content/Topic
Trauma (I) - Magical Thinking
Wisława Szymborska, "Photograph from September 11"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第21回】 授業内容
Content/Topic
Trauma (II) - Phantom
Margaret Atwood, "This Is a Photograph of Me"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第22回】 授業内容
Content/Topic
Mid-Term Project & Presentation
予習内容
Preparation for Class
Prepare to give a presentation 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Use the feedback to reflect on your presentation; also, read classmates' presentation materials 目安時間
Hours
0.5 時間
【第23回】 授業内容
Content/Topic
Transference
Elizabeth Bishop, "Filling Station"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第24回】 授業内容
Content/Topic
Ambivalence
Robert Frost, "The Road Not Taken"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第25回】 授業内容
Content/Topic
Stages of Grief
Linda Pastan, "Five Stages of Grief"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第26回】 授業内容
Content/Topic
How to Write a Literary Analysis Paper
予習内容
Preparation for Class
Review what you've learned about academic writing 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Start writing your final paper based on what you learn in this session 目安時間
Hours
0.5 時間
【第27回】 授業内容
Content/Topic
Motivation Crowding Theory
John Berryman, "Dream Song 14"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第28回】 授業内容
Content/Topic
Social Identity Theory
Adrienne Rich, "Power"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第29回】 授業内容
Content/Topic
Conclusion
Relatability
Sylvia Plath, "Fever 103"
予習内容
Preparation for Class
e-learning 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
Application of important psychological and psychoanalytic concepts 目安時間
Hours
0.5 時間
【第30回】 授業内容
Content/Topic
まとめ(特別学修日)
予習内容
Preparation for Class
まとめ資料を読む 目安時間
Hours
0.5 時間
復習内容
Review of Class
まとめ資料を復習する 目安時間
Hours
0.5 時間
授業に関する注意事項   
Remarks for Class
Attendance is crucial; excessive absence or tardiness will lower your final grade. To participate in the class fully, you are expected to read the assigned texts before coming to class. Recording Policy: Please ask before video-recording or photographing any part of this class. I generally grant permission to photographs, but not videos. Note on Academic Integrity: Plagiarism is an act that includes a partial or whole appropriation of someone else's work as one's own without proper acknowledgement. Plagiarism and other violations may result in a failing grade.
教科書   Texts E-Text
参考書   Reference Books Norton Anthology of Modern and Contemporary Poetry
Sigmund Freud, General Psychological Theory: Papers on Metapsychology
課題フィードバック方法区分
Assignment Feedback Method
授業時間内に講評・解説を行い、授業時間外はmanabaで行う
課題フィードバック方法内容
Assignment Feedback Method Content
成績評価の基準   
Evaluation Criteria
Final Paper (40%), Mid-Term Project (30%), In-Class Activities and Participation (30%)
関連URL   Related URL
備考   Notes This course is intended to be reading-intensive, and will be conducted in a discussion-based seminar format. In-class activities such as journal writing and group discussions will be important, as those will help us apply literary concepts to our understanding of the world beyond the texts.
添付ファイルの注意事項   Notice
更新日時   Date of  Update 2024年03月19日 15時00分50秒