授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード Course Code |
2CC2214001
|
授業開講年度 Year of Class |
2024年度
|
授業形態 Course Mode |
演習(対面授業)
|
授業名称 Class Name |
基礎演習2
|
テーマ Theme |
|
科目名 Name of Subject |
基礎演習2
|
英字科目名 English Name of Subject |
Introductory Seminars2
|
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
|
知識・理解
|
英語圏の文学・文化の基礎知識と幅広い教養
|
〇
|
知識・理解
|
英語の科学的基礎知識、応用知識
|
|
汎用的技能
|
グローバル化社会で使える英語の技能
|
◎
|
汎用的技能
|
異文化理解と分析力
|
|
汎用的技能
|
課題解決の為の分析力・構想力・表現力
|
|
態度・志向性
|
よりよい社会の構築に結びつける志向
|
|
態度・志向性
|
グローバル化社会への対応能力
|
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
専門領域において新たに問題提起する力
|
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
専門領域において解決を提案する力
|
|
科目単位数 Credit |
2
|
履修期 Term |
通年
|
教員氏名 Name of Teacher |
古村 敏明
|
開講キャンパス Campus |
横浜
|
曜時 Day and Period |
木曜1時限(通年)
|
授業概要 Course Description |
この授業では、英語圏の現代詩を、心理学や精神分析の視点から学びます。心理・精神分析概念を顧みながら詩を読み解くことで、人間の心の働きを、人文学手法を用いて解析します。それにより、自己理解、他者理解、メタ認識、共感能力、及び、それらの能力について批評的に考える思考を身につけることが、この授業の目標です。
|
到達目標 Class Goals |
(1) To read poetry as an extension of the human psyche, and to use psychological concepts as tools to interpret the workings of our mind(心理や精神分析概念を用いて詩を読むことで、人の心の動き方を探求する志向性を身につける) (2) To become familiar with the imaginative reading practice that is essential to the above objective(上記1の目標達成のために重要な、想像力を用いた読解の技能を習得する) (3) To apply interpretive skills that you will develop through reading poetry to other interpretive acts, such as self-interpretation and self-understanding(詩の解析に必要なスキルを、自己や他者の理解・解析に応用する) (4) To formulate and express ideas in written and spoken English(英語で、自分の考えを構築し表現する) (5) To develop a long-lasting appreciation of the art of poetry(詩という芸術を鑑賞する能力を修得する)
|
授業言語 Language |
日本語+英語
|
アクティブ・ラーニング Active Learning |
アクティブ・ラーニング対応
|
授業計画 Daily Class Schedule
|
【第1回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Introduction Loss Aversion Elizabeth Bishop, "One Art"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第2回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Cognitive Dissonance William Stafford, "Traveling through the Dark"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第3回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Poetry and the Shape of Psyche: Voice, Image, Form Wallace Stevens, "Thirteen Ways of Looking at a Blackbird"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第4回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Fundamental Attribution Error William Carlos Williams, "This Is Just to Say"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第5回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Metaphor, Symbolism, the Unconscious Sylvia Plath, "Metaphors"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第6回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Repression and Screen Memory Elizabeth Bishop, "First Death in Nova Scotia"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第7回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Melancholia Gerard Manley Hopkins, "I wake and feel the fell of dark" Sigmund Freud, "Mourning and Melancholia"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第8回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Mid-Term Project & Presentation
|
予習内容 Preparation for Class
|
Prepare to give a presentation
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Use the feedback to reflect on your presentation; also, read classmates' presentation materials
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第9回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Psychological Trauma Wilfred Owen, "Dulce et Decorum Est"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第10回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Fake Psychology and Sigmund Freud's "Negation" Stevie Smith, "Not Waving but Drowning"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第11回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Self-Disclosure Sharon Olds, "Once"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第12回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Objectification Sherman Alexie, "Evolution"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第13回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Exilic Consciousness Pat Mora, "Legal Alien"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第14回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Gender and Identity Marge Piercy, "The Secretary Chant"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第15回】
|
授業内容 Content/Topic
|
まとめ(特別学習日)
|
予習内容 Preparation for Class
|
まとめ資料を読む
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
まとめ資料を復習する
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第16回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Projection and Introjection Walt Whitman, "Song of Myself"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第17回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Groupthink Louis Simpson, "In the Suburbs"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第18回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Empathy and Distant Suffering Sharon Olds, "Photograph of the Girl"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第19回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Bystander Effect and Limits of Empathy W. H. Auden, "Musée des Beaux Arts"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第20回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Trauma (I) - Magical Thinking Wisława Szymborska, "Photograph from September 11"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第21回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Trauma (II) - Phantom Margaret Atwood, "This Is a Photograph of Me"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第22回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Mid-Term Project & Presentation
|
予習内容 Preparation for Class
|
Prepare to give a presentation
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Use the feedback to reflect on your presentation; also, read classmates' presentation materials
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第23回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Transference Elizabeth Bishop, "Filling Station"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第24回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Ambivalence Robert Frost, "The Road Not Taken"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第25回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Stages of Grief Linda Pastan, "Five Stages of Grief"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第26回】
|
授業内容 Content/Topic
|
How to Write a Literary Analysis Paper
|
予習内容 Preparation for Class
|
Review what you've learned about academic writing
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Start writing your final paper based on what you learn in this session
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第27回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Motivation Crowding Theory John Berryman, "Dream Song 14"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第28回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Social Identity Theory Adrienne Rich, "Power"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第29回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Conclusion Relatability Sylvia Plath, "Fever 103"
|
予習内容 Preparation for Class
|
e-learning
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Application of important psychological and psychoanalytic concepts
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
【第30回】
|
授業内容 Content/Topic
|
まとめ(特別学修日)
|
予習内容 Preparation for Class
|
まとめ資料を読む
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
復習内容 Review of Class
|
まとめ資料を復習する
|
目安時間 Hours
|
0.5 時間
|
授業に関する注意事項 Remarks for Class |
Attendance is crucial; excessive absence or tardiness will lower your final grade. To participate in the class fully, you are expected to read the assigned texts before coming to class. Recording Policy: Please ask before video-recording or photographing any part of this class. I generally grant permission to photographs, but not videos. Note on Academic Integrity: Plagiarism is an act that includes a partial or whole appropriation of someone else's work as one's own without proper acknowledgement. Plagiarism and other violations may result in a failing grade.
|
教科書 Texts |
E-Text
|
参考書 Reference Books |
Norton Anthology of Modern and Contemporary Poetry Sigmund Freud, General Psychological Theory: Papers on Metapsychology
|
課題フィードバック方法区分 Assignment Feedback Method |
授業時間内に講評・解説を行い、授業時間外はmanabaで行う
|
課題フィードバック方法内容 Assignment Feedback Method Content |
|
成績評価の基準 Evaluation Criteria |
Final Paper (40%), Mid-Term Project (30%), In-Class Activities and Participation (30%)
|
関連URL Related URL |
|
備考 Notes |
This course is intended to be reading-intensive, and will be conducted in a discussion-based seminar format. In-class activities such as journal writing and group discussions will be important, as those will help us apply literary concepts to our understanding of the world beyond the texts.
|
添付ファイルの注意事項 Notice |
|
更新日時 Date of Update |
2024年03月19日 15時00分50秒
|