授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード Course Code |
2CC2701500
|
授業開講年度 Year of Class |
2024年度
|
授業形態 Course Mode |
講義(対面授業)
|
授業名称 Class Name |
LECRS202異文化理解2
|
テーマ Theme |
|
科目名 Name of Subject |
LECRS202異文化理解2
|
英字科目名 English Name of Subject |
Intercultural Studies 2
|
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
|
知識・理解
|
英語圏の文学・文化の基礎知識と幅広い教養
|
|
知識・理解
|
英語の科学的基礎知識、応用知識
|
|
汎用的技能
|
グローバル化社会で使える英語の技能
|
|
汎用的技能
|
異文化理解と分析力
|
◎
|
汎用的技能
|
課題解決の為の分析力・構想力・表現力
|
|
態度・志向性
|
よりよい社会の構築に結びつける志向
|
〇
|
態度・志向性
|
グローバル化社会への対応能力
|
〇
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
専門領域において新たに問題提起する力
|
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
専門領域において解決を提案する力
|
|
科目単位数 Credit |
2
|
履修期 Term |
秋学期
|
教員氏名 Name of Teacher |
ROAH Jeffrey J.
|
開講キャンパス Campus |
横浜
|
曜時 Day and Period |
木曜4時限(秋学期)
|
授業概要 Course Description |
This course continues to develop a comprehensive understanding of cultural diversity, fostering greater awareness of various perspectives. Emphasizing the relevance of cross-cultural understanding, the curriculum equips students with practical cross-communication skills vital in interpersonal interactions, business, and international affairs. The weekly sessions explore topics ranging from foundational intercultural studies to the application of intercultural competence in diverse settings.
|
到達目標 Class Goals |
1. Cultural Understanding 2. Awareness Cultivation 3. Cross-Cultural Importance 4. Communication Skills 5. Interdisciplinary Relevance
|
授業言語 Language |
日本語
|
アクティブ・ラーニング Active Learning |
アクティブ・ラーニング対応
|
授業計画 Daily Class Schedule
|
【第1回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Review, Reflection, and Preview
|
予習内容 Preparation for Class
|
None
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Brief recap of the first semester's key concepts Reflect on personal growth and understanding Set expectations for the upcoming semester
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第2回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Foundations of Intercultural Communication
|
予習内容 Preparation for Class
|
Readings on Foundations of Intercultural Communication
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Introduction to key theories in intercultural communication Understanding cultural dimensions and their impact on communication
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第3回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Cultural Awareness
|
予習内容 Preparation for Class
|
Readings on Cultural Awareness
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Understanding cultural perspectives Recognizing cultural biases
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第4回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Cultural Expressions and Artifacts
|
予習内容 Preparation for Class
|
Prepare reflective essay #1 on any topic covered so far in this class
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Exploration of cultural expressions such as art, music, and literature Analysis of cultural artifacts and their significance
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第5回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Cultural Intelligence and Adaptability
|
予習内容 Preparation for Class
|
Prepare for Quiz #1
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Introduction to the concept of cultural intelligence (CQ) and its importance in navigating diverse cultural contexts Strategies for enhancing cultural adaptability and flexibility Quiz #1
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第6回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Intercultural Negotiation and Conflict Resolution
|
予習内容 Preparation for Class
|
Readings on Intercultural Negotiation and Conflict Resolution
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Strategies for effective negotiation across cultures Managing and resolving conflicts in intercultural contexts
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第7回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Intercultural Leadership and Collaboration
|
予習内容 Preparation for Class
|
Readings on Intercultural Leadership and Collaboration
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Characteristics of effective intercultural leaders and team members Strategies for building and leading diverse, multicultural teams
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第8回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Cultural Adaptation and Adjustment
|
予習内容 Preparation for Class
|
Prepare reflective essay #2 on any topic covered so far in this class
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Challenges and strategies for cultural adaptation Psychological aspects of cultural adjustment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第9回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Globalization and Intercultural Dynamics
|
予習内容 Preparation for Class
|
Readings on Globalization and Intercultural Dynamics
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Analysis of the impact of globalization on cultural interactions and identities Examination of cultural hybridization, cultural flows, and global cultural trends
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第10回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Intercultural Exploration Through Storytelling
|
予習内容 Preparation for Class
|
Prepare for Quiz #2
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Impact of storytelling in promoting cultural awareness and inclusivity. Quiz #2
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第11回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Intercultural Competence in Virtual Environments
|
予習内容 Preparation for Class
|
Readings on Intercultural Competence in Virtual Environments
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Challenges and opportunities of intercultural communication in digital and virtual environments Strategies for building rapport, trust, and understanding in virtual intercultural interactions
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第12回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Intercultural Ethics and Social Responsibility
|
予習内容 Preparation for Class
|
Prepare reflective essay #2 on any topic covered so far in this class
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Exploration of ethical issues and dilemmas in intercultural interactions Discussion on the role of intercultural competence in promoting social justice and equity
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第13回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Cultural Etiquette and Taboos Around the World
|
予習内容 Preparation for Class
|
Reading on Cultural Etiquette and Taboos Around the World
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Lecture on the importance of understanding cultural customs and norms in intercultural communication Group discussions to share personal experiences and insights into cultural etiquette encountered during travels or interactions with people from different backgrounds
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第14回】
|
授業内容 Content/Topic
|
In-class Final Exam Course Summary Peer evaluations and feedback sessions
|
予習内容 Preparation for Class
|
Review course materials Complete any assignments not yet submitted.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Take in-class final exam Submit any outstanding assignments Peer evaluations and feedback sessions
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第15回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Special Study Session
|
予習内容 Preparation for Class
|
Reflect on personal growth in intercultural competence throughout the semester.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
General overview of coursework Feedback on in-class final exam
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
授業に関する注意事項 Remarks for Class |
Additional readings, videos, and guest lectures may be included based on the evolving dynamics of intercultural studies. Adjustments to the schedule may be communicated as needed.
|
教科書 Texts |
This course doesn't utilize a specific textbook. Instead, students will be assigned reading and writing tasks throughout the term.
|
参考書 Reference Books |
This course doesn't utilize reference books.
|
課題フィードバック方法区分 Assignment Feedback Method |
授業時間内に講評・解説を行い、授業時間外はmanabaで行う
|
課題フィードバック方法内容 Assignment Feedback Method Content |
|
成績評価の基準 Evaluation Criteria |
1. Participation and Attendance: 20% 2. Quizzes: 20% 3. Reflection Essays (three one-page papers): 30% 4. In-class Final Exam: 30%
|
関連URL Related URL |
|
備考 Notes |
|
添付ファイルの注意事項 Notice |
|
更新日時 Date of Update |
2024年02月28日 09時22分06秒
|