授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード Course Code |
2MF3724000
|
授業開講年度 Year of Class |
2024年度
|
授業形態 Course Mode |
講義(対面授業)
|
授業名称 Class Name |
KCCUL216Career Japanese A
|
テーマ Theme |
|
科目名 Name of Subject |
KCCUL216Career Japanese A
|
英字科目名 English Name of Subject |
Career Japanese A
|
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
|
知識・理解
|
Basic academic skills
|
〇
|
知識・理解
|
General academic skills
|
〇
|
汎用的技能
|
Communication in multiple languages
|
◎
|
汎用的技能
|
Ability to analyse Japan's role in a globalizing society
|
|
態度・志向性
|
Leadership
|
|
態度・志向性
|
Humanity capable of forging transcultural human relations
|
|
態度・志向性
|
Ability to use language skills to engage in group projects
|
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
Ability to analyse problems that arise in global society and search for solutions to them
|
|
科目単位数 Credit |
2
|
履修期 Term |
春学期
|
教員氏名 Name of Teacher |
奥村 恵子
|
開講キャンパス Campus |
横浜
|
曜時 Day and Period |
火曜2時限(春学期)
|
授業概要 Course Description |
In this course, students will simulate what kind of cultural interactions and conflicts are happening in Japanese society, especially in universities, and how to deal with them.
1. read and discuss examples of Japanese society and culture. 2. write an essay on a topic related to a social issue 3. recall individual cases and present them to each other
|
到達目標 Class Goals |
To be able to acquire a broad knowledge of Japanese society and culture. To be able to understand the characteristics of the Japanese university scene. To be able to express opinions about society and culture in Japanese.
|
授業言語 Language |
日本語
|
アクティブ・ラーニング Active Learning |
アクティブ・ラーニング対応
|
授業計画 Daily Class Schedule
|
【第1回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Day1:How to prepare for the class? ·orientation
|
予習内容 Preparation for Class
|
read all the syllabus in advance
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
writing:self introduction
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第2回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case22「大学って何をするところ?」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p102-p103)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p105-5)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第3回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case23「クラス発表の準備」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p106-p107)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p108-5)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第4回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case24「グループワークで話してくれない人」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p110-p111)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p113-3)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第5回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case25「苦しい選択:安全な道とリスキーな道」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p114-p115)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p117-3)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第6回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case26「研究計画」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p118-p119)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p121-4)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第7回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case27「メールに返事をくれない先生」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p122-p123)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p124-2)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第8回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case28「時間がもったいない」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p126-p127)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p129-3)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第9回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case29「研究か、恋愛か」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p130-p131)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p133-3)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第10回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case30「私はマネージャーじゃない!」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p134-p135)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p137-3)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第11回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case31「インターナショナル・フェスティバル」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p138-p139)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p141-5)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第12回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Case32「年齢はそんなに重要?」 reading the case discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading (p142-p143)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
essay writing (p145-4)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第13回】
|
授業内容 Content/Topic
|
日本特有の学校文化
|
予習内容 Preparation for Class
|
reading
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Make your own case and submit via manaba Recalls experiences of conflict and clashes encountered in the Japanese school culture
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第14回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Presentation in the small groups presentation and discussion
|
予習内容 Preparation for Class
|
Submission and summary of assignments
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Comment on original cases written by members of the group.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第15回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Write the final report Submission and summary of assignments via manaba
|
予習内容 Preparation for Class
|
Based on what has been discussed and learned in this class for one semester, consider how multicultural conviviality will progress in Japanese society, the challenges and prospects.
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
summery
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
授業に関する注意事項 Remarks for Class |
*Please be sure to attend the first class. You will need to discuss whether or not you can learn in this class the first time.
Preparation / Review [Preparation] Read the textbook and look up vocabularies you do not understand. To have sufficient study time for writing work [Review] Practicing the expressions learned in class many times
[Notices] ・A positive class attitude to participate in discussions with a firm opinion is desired. ・In order to learn all four skills of "reading", "writing", "listening" and "speaking" at a high level in a well-balanced manner, it is desirable to participate in the class with a particularly positive attitude.
|
教科書 Texts |
『留学生のためのケースで学ぶ日本語 問題解決能力を伸ばす』宮崎七湖、ココ出版
|
参考書 Reference Books |
Materials will be instructed during class
|
課題フィードバック方法区分 Assignment Feedback Method |
授業時間内に講評・解説を行う
|
課題フィードバック方法内容 Assignment Feedback Method Content |
|
成績評価の基準 Evaluation Criteria |
Writing assignment for preparation: 11% Essay writing : 22% Writing original case:10% /Comments for others:2% Final essay:10% Discussion: 30% Class attitude:15%
|
関連URL Related URL |
|
備考 Notes |
*There is no difference in the level of Career Japanese A and B, no matter which course you take first.
[Method of feedback on assignments] Writing task: Correction Presentation: Commentary
|
添付ファイルの注意事項 Notice |
|
更新日時 Date of Update |
2024年02月27日 23時28分07秒
|