授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード Course Code |
2MF4050000
|
授業開講年度 Year of Class |
2023年度
|
授業形態 Course Mode |
実験・実習・実技(対面授業)
|
授業名称 Class Name |
KCSEM202Internship(Practicum)A
|
テーマ Theme |
|
科目名 Name of Subject |
KCSEM202Internship(Practicum)A
|
英字科目名 English Name of Subject |
Internship(Practicum)A
|
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
|
知識・理解
|
Basic academic skills
|
|
知識・理解
|
General academic skills
|
|
汎用的技能
|
Communication in multiple languages
|
|
汎用的技能
|
Ability to analyse Japan's role in a globalizing society
|
|
態度・志向性
|
Leadership
|
◎
|
態度・志向性
|
Humanity capable of forging transcultural human relations
|
〇
|
態度・志向性
|
Ability to use language skills to engage in group projects
|
|
統合的な学習経験と創造的思考力
|
Ability to analyse problems that arise in global society and search for solutions to them
|
|
科目単位数 Credit |
4
|
履修期 Term |
春学期
|
教員氏名 Name of Teacher |
田中 桂子
|
開講キャンパス Campus |
横浜
|
曜時 Day and Period |
火曜4時限(春学期)
|
授業概要 Course Description |
You will engage in on or off campus teaching or teaching assistant activity to gain experience and basic skills in teaching in the ESL/EFL or CLIL classroom. You are also required to attend classes that focus on the various elements of teaching English or other languages as a second or additional language.
|
到達目標 Class Goals |
This upper division course is intended to develop your interest and knowledge in language acquisition and communication across cultures, international educational exchange, and learning organizations. Specifically, this course develops basic skills in teaching English to speakers of other languages (TESOL) and upon successful completion of the course, obtain the Certificate of Completion.
|
授業言語 Language |
英語
|
アクティブ・ラーニング Active Learning |
アクティブ・ラーニング対応
|
授業計画 Daily Class Schedule
|
【第1回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Assumptions about teaching and learning Classroom Observation: Review of observation points
|
予習内容 Preparation for Class
|
Prepare a short speech on why you want to take this course and what you intend to gain from the class
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第2回】
|
授業内容 Content/Topic
|
First vs. Second Language Learning
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read Assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment (Observation 1)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第3回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Factors that affect classroom learning Motivating Student Learning
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment (Observation 2)
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第4回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Curriculum Planning
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第5回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Lesson Planning
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第6回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Teaching Reading and Writing
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第7回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Responding to student writing
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第8回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Teaching techniques--teacher talk
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第9回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Teaching techniques--for effective learning (listen, speak, read, write cycle)
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第10回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Lesson Rehearsal 1
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第11回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Lesson Rehearsal 2
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assignment tet
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第12回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Talking about teaching 1
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Complete Assignment
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第13回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Talking about teaching 2
|
予習内容 Preparation for Class
|
read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Prepare for Presentation
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第14回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Presentation
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Prepare for Presentation
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
【第15回】
|
授業内容 Content/Topic
|
Presentation
|
予習内容 Preparation for Class
|
Read assigned text
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
復習内容 Review of Class
|
Review Session
|
目安時間 Hours
|
2 時間
|
授業に関する注意事項 Remarks for Class |
You are required to teach or support teaching as TA for the minimum of 18 hours or 12 periods (each 1.5 hours) and observe an ESL/EFL or CLIL class for a total of 3 koma or 3 periods (each 1.5 hours)other than the one in which you are assigned as TA.
|
教科書 Texts |
This is one of the signature courses in the Department of International Studies. It is recommended that you take this course together with other lecture courses in the program.
|
参考書 Reference Books |
Lightbown, P., & Spada, N. M. (2006). How languages are learned. Oxford, England: Oxford University Press. Hinkel, E (2005). Handbook of research in second language teaching and learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
|
課題フィードバック方法区分 Assignment Feedback Method |
授業時間内に講評・解説を行い、授業時間外はmanabaで行う
|
課題フィードバック方法内容 Assignment Feedback Method Content |
|
成績評価の基準 Evaluation Criteria |
Classroom performance (your supervisor report) 30 percent Observation Report 20 percent Final project 40 percent (lesson plan, teaching material, supervisor feedback, reflection) Presentation 10 percent
|
関連URL Related URL |
None
|
備考 Notes |
None
|
添付ファイルの注意事項 Notice |
|
更新日時 Date of Update |
2023年02月25日 18時09分53秒
|