シラバス情報

授業情報
※身につく能力について
複数の学科・専攻・コースで開講されている科目は、開講を担当する学科・専攻・コースの定めた「身につく能力」を表示しているため、履修要項・大学院要覧記載の「身につく能力」とは異なるものが表示されていることがあります。
授業によっては、「身につく能力」の記載がない場合もあります。
そのため「身につく能力」については履修要項・大学院要覧も確認するようにしてください。
授業コード   Course Code 2MF4050100
授業開講年度   Year of Class 2023年度
授業形態   Course Mode 実験・実習・実技(対面授業)
授業名称   Class Name KCSEM202Internship(Practicum)A
テーマ   Theme
科目名   Name of Subject KCSEM202Internship(Practicum)A
英字科目名
English Name of Subject
Internship(Practicum)A
身につく能力
Ability to be Acquired in This Class
◎=科目に最も関連する能力
〇=科目に関連する能力
知識・理解 Basic academic skills
知識・理解 General academic skills
汎用的技能 Communication in multiple languages
汎用的技能 Ability to analyse Japan's role in a globalizing society
態度・志向性 Leadership
態度・志向性 Humanity capable of forging transcultural human relations
態度・志向性 Ability to use language skills to engage in group projects
統合的な学習経験と創造的思考力 Ability to analyse problems that arise in global society and search for solutions to them
科目単位数   Credit 4
履修期   Term 秋学期
教員氏名   Name of Teacher REES Nerys
開講キャンパス   Campus 横浜
曜時   Day and Period 月曜4時限(秋学期)
授業概要   Course Description You will engage in on or off campus teaching or teaching assistant activity to gain experience and basic skills in teaching in the ESL/EFL or CLIL classroom. You are also required to attend classes that focus on the various elements of teaching English or other languages as a second or additional language.
到達目標   Class Goals This upper division course is intended to develop your interest and knowledge in language acquisition and communication across cultures, international educational exchange, and learning organizations. Specifically, this course develops basic skills in teaching English to speakers of other languages (TESOL) and upon successful completion of the course, obtain the Certificate of Completion.
授業言語   Language 英語
アクティブ・ラーニング   Active Learning アクティブ・ラーニング対応
授業計画
Daily Class Schedule
【第1回】 授業内容
Content/Topic
Assumptions about teaching and learning
Classroom Observation: Review of observation points
予習内容
Preparation for Class
Prepare a short speech on why you want to take this course and what you intend to gain from the class 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第2回】 授業内容
Content/Topic
First vs. Second Language Learning
予習内容
Preparation for Class
Read Assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment (Observation 1) 目安時間
Hours
2 時間
【第3回】 授業内容
Content/Topic
Factors that affect classroom learning
Motivating Student Learning
予習内容
Preparation for Class
Read Assignment 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment (Observation 2) 目安時間
Hours
2 時間
【第4回】 授業内容
Content/Topic
Curriculum Planning
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第5回】 授業内容
Content/Topic
Lesson Planning
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第6回】 授業内容
Content/Topic
Teaching Reading and Writing
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第7回】 授業内容
Content/Topic
Responding to student writing
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第8回】 授業内容
Content/Topic
Teaching techniques--teacher talk
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第9回】 授業内容
Content/Topic
Teaching techniques--for effective learning (listen, speak, read, write cycle)
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第10回】 授業内容
Content/Topic
Lesson Rehearsal 1
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第11回】 授業内容
Content/Topic
Lesson Rehearsal 2
予習内容
Preparation for Class
Read assignment tet 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第12回】 授業内容
Content/Topic
Talking about teaching 1
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Complete Assignment 目安時間
Hours
2 時間
【第13回】 授業内容
Content/Topic
Talking about teaching 2
予習内容
Preparation for Class
read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Prepare for Presentation 目安時間
Hours
2 時間
【第14回】 授業内容
Content/Topic
Presentation
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Prepare for Presentation 目安時間
Hours
2 時間
【第15回】 授業内容
Content/Topic
Presentation
予習内容
Preparation for Class
Read assigned text 目安時間
Hours
2 時間
復習内容
Review of Class
Review Session 目安時間
Hours
2 時間
授業に関する注意事項   
Remarks for Class
You are required to teach or support teaching as TA for the minimum of 18 hours or 12 periods (each 1.5 hours) and observe an ESL/EFL or CLIL class for a total of 3 koma or 3 periods (each 1.5 hours)other than the one in which you are assigned as TA.
教科書   Texts This is one of the signature courses in the Department of International Studies. It is recommended that you take this course together with other lecture courses in the program.
参考書   Reference Books Lightbown, P., & Spada, N. M. (2006). How languages are learned. Oxford, England: Oxford University Press.
Hinkel, E (2005). Handbook of research in second language teaching and learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
課題フィードバック方法区分
Assignment Feedback Method
授業時間内に講評・解説を行い、授業時間外はmanabaで行う
課題フィードバック方法内容
Assignment Feedback Method Content
成績評価の基準   
Evaluation Criteria
Classroom performance (your supervisor report) 30 percent
Observation Report 20 percent
Final Project (lesson plan, materials, reflection, feedback) 40 percent
Presentation 10 percent
関連URL   Related URL None
備考   Notes None
添付ファイルの注意事項   Notice
更新日時   Date of  Update 2023年02月25日 18時10分27秒